25. oktober 2013

Bellakjole



Jeg har strikket mønsteret Bella fra Babystrik på pinde 3 igjen. Denne gangen ble det kjoleversjonen i størrelse 3-6 mnd. Bellatoppen jeg har strikket tidligere kan du se her. Har brukt det samme garnet og fargen denne gangen også. 


 Igjen slet jeg med knappevalget, men landet til slutt på perleknapper kjøpt hos Husfliden. Kanskje ikke så praktisk med knapper som ikke er flate til en så liten baby, men satser på at det går greit. Jeg har det med å strikke knappehull veldig små, så for en gangs skyld hadde jeg strikket de litt større. Dette skulle jo ikke være så lurt siden knappene var små og runde.



Kanten nede rullet seg opp så jeg prøvte å dampe den ned. Dette viste seg å bli svært vanskelig, så den fikk seg en runde i vaskemaskinen og fikk tørke flatt. Da løste det problemet seg ganske kjapt! Etter vasken viste det seg at knapphullene var blitt enda større, så jeg ble nødt til å sy rundt dem for å gjøre de litt mindre. Siden jeg alltid gir bort plagg jeg strikker så har jeg faktisk aldri tenkt på hva som skjer med strikkeplaggene etter vask. Spesielt så merket jeg det på babymerinogarnet at det ble litt slappere etter vask. Tror jeg blir nødt til å sy rundt alle knappehull heretter i tilfelle de utvider seg etter vasking.



 Strikkefastheten stemmer ikke helt, så det spørs om kjolen passer på en baby som er 3 mnd, men den vil nok passe etter hvert!  Kjolen er allerede gitt bort til en liten jente som ble født nå i oktober. Hun blir nok veldig fin i kjolen  :)





Strikkefakta
Mønster: Bella baby
Størrelse: 3-6 mnd
Garn: Drops babymerino nr26
Garnmengde: ca 110g
Pinnestørrelse: 2.5mm og 3mm




Det begynner å nærme seg jul, så jeg har gått til innkjøp av garn til julepresanger til mine to nieser. Her er det ROSA for alle penga! Satser på at jeg blir ferdig til jul, men tiden vil vise om jeg rekker det. 





10 kommentarer:

  1. Åh, nydelig Bellakjole i fantastisk fin rosafarge! :) Herlig!

    SvarSlett
  2. Så fin topp og mye fint gave garn :)

    SvarSlett
  3. Åh, det nye garnet så bare helt herlig ut! Min erfaring er også at superwashbehandlet garn gjerne utvider seg litt etter vask. Til små barn vil de uansett passe etter hvert:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja var jo greit å finne ut at det utvider seg en del i vask.

      Slett
  4. Nydelig kjole!! Også med perler, lekkert! Alt som ikke er for lite vokses inn i...

    SvarSlett
    Svar
    1. Veldig greit når plagg kan vokses inn i ja :)

      Slett
  5. Sikke nogle fine og søde ting du strikker
    Kh Christina

    SvarSlett